Projecten

Op deze pagina kunt u zien aan welke projecten stichting Pro Mundo op dit moment actief bijdraagt.

Malawi

Pro Mundo is vooral actief in het Afrikaanse land Malawi. Els heeft altijd een grote aantrekkingskracht gehad tot Afrika. In 2009 is Els samen met haar vriendin Joni Reiche richting Malawi vertrokken om te kijken waar ze een steentje konden bij dragen. Ze zijn gaan onderzoeken op welke manier ze de lokale bevolking op een duurzame manier konden ondersteunen. Gedurende deze reis kwamen ze in contact met Richard Jackson. Een goed opgeleide Malawiaan met het hart op de juiste plek en vol goede ideeën. Deze man is zelf wekelijks actief om de mensen uit het dorp waar hij zelf vandaan komt te helpen.

Na diverse gesprekken met Richard Jackson werd al gauw duidelijk dat er in zijn geboorteregio groep kansarme vrouwen was die zich graag op agrarisch vlak wilden ontwikkelen.
Dit staat erg dichtbij hun persoonlijke leven en maakt het makkelijk dit te integreren in hetgeen ze dagelijks doen.

Jackson is zelf erg bedreven in het agrarische leven en wilde deze vrouwen graag ondersteunen. De vrouwen zien hierdoor kans te bouwen aan een zelfstandig bestaan. Gezamenlijk is besloten om met zo min mogelijk middelen in te spelen op lokale marktvraag. Al gauw werd duidelijk dat mango’s kweken een gat in de markt zou zijn.

Joni en Els zijn toen terug naar Nederland gegaan en Els is het jaar erna terug gegaan. Toen ze aan kwam op de plek van het project hadden de vrouwen niet stil gezeten en lagen er stapels met mangozaden te wachten om geplant, geënt en gekruist te worden. Op deze effectieve wijze realiseren zij op den duur grote hoeveelheden sappige mango’s, die ideaal zijn voor bijvoorbeeld de sap-markt.

Els was zo overdonderd van dit initiatief dat ze heeft besloten om geld achter te laten om groei zakjes voor de zaailingen te kopen, geld voor een hek, omdat de geiten anders alles op zouden eten. Dit was tevens bedoeld voor een nieuw toilet, daar de vrouwen met veel zijn en hygiëne toch ook belangrijk is.

Het jaar erop zijn Els en Joni weer terug gegaan om te zien dat er over de 5000 zaailingen klaar stonden voor de verkoop! Dat was natuurlijk geweldig om te zien! Ze hebben eigenhandig een grote kas gebouwd om daar mandarijnen in te verbouwen en de kwetsbare zaailingen groot te brengen.

Dat zelfde jaar heeft Pro Mundo dus ook besloten een gat te slaan voor een goede waterpomp en is er een toren gebouwd met een groot waterreservoir om het groeien van gewas en het pompen van het water wat te vergemakkelijken. Helaas ging dit niet zo makkelijk als gedacht en bleek er te weinig mankracht om het water omhoog te pompen.

Zoals wel duidelijk is zijn de vrouwen constant bezig om te vernieuwen en te bedenken hoe ze het project een stapje verder kunnen helpen. Zo waren ze in 2013 bezig met het groeien van zonnebloemen om zonnebloem olie van te persen, helaas beschikken ze niet over een eigen molen om dit te persen.

Nepal

IMG-20160522-WA0006Al sinds 2008 is Pro Mundo sponsor van Gaurav en Kanchan, twee kinderen in Nepal. Deze kansarme kinderen hebben dankzij deze sponsoring inmiddels al 7 jaar scholing achter de rug. Els is met deze kinderen in contact gekomen door vrijwilligerswerk op een heel kleinschalig kinderdagverblijf.

Al snel werd duidelijk dat dit 2 pientere kinderen waren maar dat ze door de kaste waar ze uitkwamen, eigenlijk weinig kansen hadden op goed onderwijs. Binu Tampa, de directe contactpersoon, is werkzaam op het kinderdagverblijf. Deze vrouw draagt zorg voor de schoolspullen, uniformen en het betalen van het schoolgeld. Deze twee ijverige scholieren zijn ontzettend dankbaar met deze kans. Elk jaar dat zij weer naar school mogen is een groot cadeau. Pro Mundo streeft ernaar om deze kinderen minstens de komende drie jaar nog naar school te kunnen laten gaan.